Zelfrijdende voertuigen leiden af

Zelfrijdende voertuigen leiden af

GuidoDe ontwikkeling van zelfrijdende en autonome voertuigen is de laatste tijd regelmatig in het nieuws. Eind januari nog met de Nederlandse WEpod in Wageningen. Ik ben van mening dat het afleidt van hetgeen we nu al kunnen bereiken met bestaande technologie. Door meer aandacht hierop te vestigen, kan Nederland wél antwoord gaan geven op de “complexe vragen waar we nu nog geen volledig antwoord op hebben” [Citaat toespraak Minister[1]]. Zo lever je morgen concrete resultaten met grote impact en draag je bij aan de technologie van overmorgen.

Een eenvoudig systeem als ISA komt al jaren niet van de grond…

Neem Intelligent Speed Assistance, een systeem dat het Ministerie belangrijk acht in het actuele verkeersveiligheidsbeleid. Invoering hiervan zou in Nederland het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met 21% tot 33% kunnen reduceren in 2050[2]. Nog te zwijgen over de verbetering van de luchtkwaliteit. Uit verschillende veldproeven kwam ook dat de acceptatie onder gebruikers tussen de 60 % en 75 % ligt; behoorlijk hoog. Deze cijfers dateren uit een onderzoek uit 2005, meer dan tien jaar geleden. En wat merkt u er als chauffeur op dit moment van?

… en dat verwachten we wel van een zelfrijdend voertuig?

Laat ik duidelijk zijn, ik geloof zeker in het feit dat er zelfrijdende voertuigen gaan komen en dat ze op den duur veilig en betrouwbaar zullen zijn, maar er zit nog zoveel voor. En in die hele transitie heeft de mens in meer of mindere mate – afhankelijk van de levels of automation – de touwtjes in handen. Laten we meer aandacht geven aan die mens. Die mens moet straks namelijk de moeilijke situaties overnemen die de vele computers in de auto nog niet aan kunnen.

Eerst komt een dip in de verkeersveiligheid

Als founder van een tech startup in de verkeersveiligheid spreek ik veel mensen die in een slim voertuig rijden. Weet je wat ik vaak van deze mensen hoor? “Het eerste dat ik deed na drie weken was terug naar de garage en dat systeem uit laten zetten”. Daar bedoelen ze dan vaak de irritante piepjes van een Lane Departure Warning of een ander bestuurdersondersteunend systeem mee. Daar gaat het verwachte veiligheidseffect.

En als u in de auto zit, wat ziet u links en rechts van u in de file een gros van de chauffeurs doen? Veel appende of mailende medeweggebruikers. Mensen krijgen tijd voor andere dingen in de auto en vertrouwen te veel op ‘het systeem’.

Symbiose van mens en machine

De mens is een slim wezen; autorijden kunnen we voor een groot deel op onze automatische pilot en een willekeurig zelfrijdend voertuig heeft daar heel veel technologie voor nodig. We mogen de mens voorlopig niet vergeten. Die moet namelijk het systeem overnemen op het moment dat dat nodig is en mag straks andere dingen doen als het systeem dat toelaat. Om dat mogelijk te maken, moet het systeem dus weten wat de status van de chauffeur is en vice versa. Dat vergt inzicht in de prestaties van de mens in het voertuig.

Grenzen opzoeken

De zelfrijdende of autonome voertuigen vragen aanpassingen aan wet- en regelgeving. Met huidige slimme technologie kunnen we regels al rechtvaardiger maken. Neem het gebruik van mobiele telefoons en wettelijke rijtijden. Je hersencapaciteit wordt bijna net zo zwaar belast door een telefoongesprek als door krijsende kinderen op de achterbank of het eten van een hamburger. En waarom zou je niet kunnen twitteren in een auto die je nu al autonoom door de file loodst? En wat vind je van die chauffeur die een weekend stevig is gaan stappen en weinig geslapen heeft, en op maandagochtend weer 10 uur gaat rijden in zijn truck? En mag een andere fitte chauffeur, na een enorme file, niet nog een klein uur langer doorrijden zodat hij zijn eindbestemming kan halen en kan lossen?

Wordt verwacht

Ik kijk erg uit naar de eerste resultaten van een Europees onderzoeksproject, U-Drive, waarin het gedrag van een groot aantal chauffeurs onder normale omstandigheden gedetailleerd in kaart wordt gebracht. En vooral of deze studie in Europa net zo veel impact zal hebben als de ‘100-cars study’ in Amerika.

Met onze startup gaan wij de uitdaging aan om nu al chauffeurs beter te laten presteren en dragen wij tegelijkertijd bij aan de ontwikkeling van slimme voertuigen.

Guido Sluijsmans, founder SD-Insights

www.sd-insights.eu

[1] https://www.rijksoverheid.nl/documenten/toespraken/2016/01/29/spreektekst-minister-schultz-voor-start-testen-van-wepod

[2] http://archive.etsc.eu/documents/ISA%20Myths.pdf

Related Posts

Leave a reply

mobility fastforward website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019