Veiligheid duur? Probeer eens een ongeval!

Veiligheid duur? Probeer eens een ongeval!

GuidoOp de dag dat ik deze blog schreef, gebeurde ’s ochtends het vreselijke ongeval met een trein die op een hoogwerker inreed. Gevolg: een overleden machinist, twee gewonden naar het ziekenhuis en enkele mensen met lichte verwondingen. Heftig en vooral treurig voor de familie van de overleden machinist.

 

 

Indrukwekkend

Veiligheid blijft voor veel organisaties een onderbelicht aspect. In de sectoren bouwnijverheid, industrie, handel en vervoer en opslag liggen de grootste uitdagingen, aldus een recent onderzoek over klachten en arbeidsongevallen van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid[1]. Dat geldt wat mij betreft niet voor organisaties met professionele chauffeurs. Neem een hedendaagse vrachtwagenchauffeur, die in een truck van eind 2015 rijdt: verplichte Autonomous Emergency Breaking en Lane Departure Warning, rij- en rusttijden waar hij/zij zich aan moet houden, code 95 trainingen en bij vervoer van bepaalde ladingen nog aanvullende certificaten, wellicht ook nog Lean & Green partner en tot slot een fleetmanagementsysteem dat uitgebreid van alles en nog wat meet en terugkoppelt. En dan willen sommige transportondernemers zelfs nog een stapje harder lopen voor de verdere verbetering van veiligheid.

U wilt het niet meemaken

Stel u bent werkgever van vakbekwame monteurs die u ook voor storingen ’s avonds of ’s nachts naar klanten moet sturen. Dan wilt u toch niet dat hen wat overkomt? Of u runt een consultancy organisatie en vraagt het maximale van uw consultants, met vaak overwerk en een stevige reistijd naar klanten. Wat doet u dan als werkgever? Ooit overwogen om tegen iemand te zeggen: “Neem jij maar een taxi op kosten van de zaak, want na zo’n harde dag werken is het niet meer verantwoord om naar huis te rijden”? Of ingesteld dat medewerkers niet meer mogen bellen tijdens het rijden?

Wist u dat:

  • in 80% van de dodelijke ongevallen sprake was van afleiding of onoplettendheid in de 3 seconden voorafgaand aan het ongeval?
  • het risico op een ongeval verdubbelt als chauffeurs andere dingen doen naast het rijden?
  • dat whatsappen het risico zelfs verhoogt met een factor 6?
  • de indirecte kosten van een ongeval een factor 8 tot 35 van de directe kosten zijn?
  • Chauffeurs met een auto mét Adaptive Cruise Control 3 keer zo vaak andere niet-rijtaakgerelateerde activiteiten doen?
  • Meer ernstige rijfouten te zien zijn bij extraverte jonge mensen die snel verveeld zijn?
  • Wanneer je 17 uur wakker bent, je op hetzelfde niveau presteert als iemand met het maximale toegestane promillage alcohol in zijn bloed?
  • Er steeds meer mensen hun mobiel gebruiken tijdens het autorijden?
  • Aan ieder dodelijk ongeval 30 verloren werkdagen, 300 geregistreerde ongevallen en 3.000 near misses vooraf gaan?

High performance organisaties

Als zoveel werkgevers duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus nemen of zichzelf een high performance organisation noemen, waarom zijn er dan zo weinig bedrijven die ook de werkplek van hun collega’s onderweg serieus nemen? Mensen overschatten dat ze meer aan kunnen tijdens het autorijden. Conference calls worden ingepland tijdens de reistijd, omdat het lekker efficiënt is.

Tijd voor een gamechanger

Wat als automobilisten, die voor hun baas onderweg zijn, regelmatig getraind zouden worden? En zo dat het rijgedrag verbetert en leidt tot minder ongevallen op de weg? Dan worden kosten bespaard, blijven medewerkers inzetbaar, kunnen we met elkaar weer beter doorrijden en voorkomen we veel menselijk leed.

Maar veiligheid vinden velen waarschijnlijk nog een maatschappelijk probleem voor de overheid. Wordt het niet tijd dat de verbetering van de veiligheid minder afhankelijk wordt van de overheid of de automobielindustrie en dat de bedrijven hun verantwoordelijkheid pakken en een zorgzame en duurzamere werkgever worden?

Maak veiligheid leuk

Als tech startup luisteren we goed naar eindgebruiker en klant. We denken na over een oplossing die een werkgever géén extra lasten oplevert en hun medewerkers een veilige reis garandeert? We geven chauffeurs de tools in handen waardoor het leuk wordt om een veilig rijgedrag te laten zien. Als werkgever hoeft u alleen nog maar schouderklopjes uit te delen. En daar wordt iedereen blij van. Laten we veiligheid leuk maken en de verantwoordelijkheid meer in handen leggen van werkgevers.

[1] Klachten en ongevallen, een analyse van meldingen van van klachten en arbeidsongevallen voor de jaren 2011-2014, januari 2016, Inspectie SZW

Guido Sluijsmans, founder SD-Insights

www.sd-insights.eu

Related Posts

Leave a reply

mobility fastforward website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019